Search
  • pururelax

Auts! Piikkimatto!

Updated: Oct 17

Vuosia sitten kuuntelin kauhulla, kun ystäväni kertoi makaavansa piikkimatolla päivittäin lievittäänseen selkäkipujaan. Vaikka luonnolliset kivunlievityksen keinot ovatkin olleet minulle ensisijainen valinta, tuntui silti ajatus piikkimatolla makaamisesta ylivoimaiselta.

Jossain vaiheessa minulle kuitenkin kulkeutui piikkimatto, jota koetin opetella käyttämään. Alkuun makasin matolla t-paita päällä, sillä pelkäsin piikkejä aivan valtavasti. Matosta ei paljon ollut apua rentoutumiseen, koska makasin siinä äärimmäisen jännittyneenä puupökkelönä. Useamman kerran jälkeen luovutin ja uskoin, ettei piikkimatto sovi minulle.Jostain kumman syystä aloin jossain vaiheessa kokeilemaan piikkimattoa uudestaan. Tällä kertaa kuuntelin samaan aikaan youtubesta jotain äänimaljarentoutusta. Se kombo toimi ja kykenin makaamaan matolla n 10 min. Siitä ihastuneena aloin päivittäin käyttämään piikkimattoa ja viikon kuluttua uskaltauduin jättämään t-paidan pois selän ja piikkien välistä. Tämän jälkeen päätin hankkia myös piikkityynyn, jotta saisin laajemman vaikutuksen yhdellä kertaa. Loppu onkin sitten historiaa. Minusta on tullut piikkimattoaddikti, jonka aamun varusteluun kuuluu piikkityyny ja kaksi piikkimattoa. Kuka nyt pelkästään yhdellä matolla makaisi? Silloinhan joutuu siirtelemään mattoa, jotta saa koko kropan hoidettua.

Bruksaajille, päivän aikana hampaita yhteen pureville, jännittäjille jne, piikkimatto on aivan ehdoton apuväline. Lapaluiden alla on lihaksia, jotka ovat yhteydessä meidän kieleen. Hartiaseutu on puolestaan yhteydessä meidän purentalihaksiin. Eli, piikkimaton tai piikkimaton ja -tyynyn päällä maatessa päästää rentouttamaan ja vapauttamaan niitä lihaksia, jotka vaikuttavat päivällä ja yöllä meidän purentalihasten hyvinvointiin.

Piikimaton rentouttava teho perustuu siinä olevien piikkien akupainanta vaikutukseen, joka vilkastuttaa verenkiertoa ja lisää mielihyvähormonien erittymistä. Samalla se vapauttaa lihasten jännityksiä ja rentouttaa kehoa ja mieltä. Illalla käytettäessä piikkimatto voi auttaa rentoutumisessa ja unen saannissa. Aamulla käytettäessä piikkimatto auttaa pitämään ajatukset koossa ja keskittämään mieltä päivän askareisiin.

Piikkimatolla voi maata myös mahallaan, jolloin se stimuloi ruuansulatusta ja aineenvaihduntaa. Mahallaan makaaminen voi alkuun tuntua hankalammalta ja kivuliaammalta verrattuna selällään makaamiseen.

Piikkimatolla voi aktivoida myös jalkapohjien tai kämmenien vyöhykepisteitä. Sanotaan, että jalkapohjien kautta piikkimatto toimisi eri tavoin, kuin selän kautta. Siinä missä selällään makaaminen rentouttaa, jalkapohjien kautta piikkimatto sanotaan antavan lisää virtaa. Piikkimatolla voi myös vapauttaa kasvojen alueen lihaksia, laittamalla posken mattoa vasten mahallaan maatessaan. Tällöin on kuitenkin hyvä muistaa, että kolmoishermon yksi haara kulkee massette lihaksen päältä. Jos hermosto on ylivirittynyt, voi poskea vasten painettu piikkimatto aiheuttaa enemmän kipua, kuin lihasjännitysten vapautumista.

Ainoat kerrat, kun en ole voinut käyttää piikkimattoa, ovat olleet silloin kun keho on jostain syystä ollut häiriötilassa ja keräänyt nestettä. Nesteen turvottama iho ei tahdo kestää piikkimatton piikkejä, vaikka se sille hyväksi olisikin. Toki piikkimattoa voi silloinkin käyttää niillä alueilla, joihin ei ole kertynyt nestettä.

Piikkimaton vaikutuksia voi buustata esim terapeuttisen tason laventeli, seetripuu, copaiba tai Surrender eteerisillä öljyillä. Eteerisiä öljyjä voi laittaa leukapieliin purentalihasten päälle, kaulalle, niskaan, harteille, selkään jne omien tuntemusten ja tarpeiden mukaan. Terapeuttisen tason eteerisiä öljyjä ei kuitenkaan kannata laittaa ennen piikkimatolla makoilua sille alueelle, johon piikit tulevat. Mikäli makaat selälläsi, voit laittaa eteerisiä öljyjä esim kaulalle ja leukapieliin ja selkään sitten matolla makoilun jälkeen.

Vaikka piikkimatto voi kuulostaa kivuliaalle, kannattaa sitä kuitenkin kokeilla. Ihan rauhassa, ajan kanssa ja uskaltaa vapautua <3

© wix.com/demo